Tullgarns slott
Tullgarns slott ligger nära staden Trosa vid havet i Sörmland.
Slottet har en enkel framsida med lätta prydnader i olika stilar.
Slottets byggdes åt hertig Adolf Fredrik för mer än 200 år sedan.
Kung Gustaf den femte och Drottning Victoria var ofta på slottet på somrarna.
Du kan se hertigens möbler och tavlor, vila en stund på gården inne i slottet.
Här finns också en vacker slottspark.
Du kan besöka slottet på sommaren, och då visar guider runt i slottet.
Bilden ovan:
Tullgarns slott.
Foto: Raphael Stecksén/Kungligaslotten.se
Upptäck mer om Tullgarns slott
Tullgarns slott har flitigt nyttjats som sommarresidens av kungligheter. Hertig Fredrik Adolf, Oskar I och Josefina, Gustaf V och Viktori...
Läs merEn promenad genom Tullgarns slottspark är en vandring från 1600-talet till 1900-talet. Från Carl Hårlemans lindar och alléer till kung Gu...
Läs merI Tullgarns slottspark ligger stallet som inrymmer besökscenter med ett slottskafé och försäljning från Kungliga Slottsboden. I stallet s...
Läs merArtiklar och film
Årskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när du vill, hur många gånger du vill*. Guidade visning...
Läs merUpptäck de kungliga parkerna! Här möts natur och kultur, historia och nutid. Parkerna är öppna året om, dygnet runt.
Läs merAppen Kungliga promenader bjuder på natursköna promenader genom flera av våra kungliga parker. Nu finns även en guide till Tullgarns s...
Läs mer